Μια αποκριάτικη γιορτή στο Αρσάκειο (Χαίρε Αλεξάνδρεια)*
Ένα απόγευμα Σαββάτου τής Τυροφάγου τoύ 1929 οργανώθηκε στο Αρσάκειο απογευματινή εορτή και χορός για τις εσωτερικές μαθήτριες τού Σχολείου. Η ψυχαγωγία των νεαρών μαθητριών ήταν κάτι που δεν παραμελούσαν ποτέ οι παιδαγωγοί τού Σχολείου, αφού «ουκ επ’ άρτω μόνον ζήσεται άνθρωπος». Στην τελετή ήταν καλεσμένοι οι γονείς και οι κηδεμόνες των μαθητριών. Η εφημερίδα «Βραδυνή» δημοσίευσε λεπτομερή και ωραία περιγραφή. Λόγω τής Αποκριάς τηρήθηκε το έθιμο τής μεταμφίεσης και πάρα πολλές μαθήτριες μεταμφιέστηκαν παρουσιάζοντας αυτοσχέδια δρώμενα σχετικά με την αμφίεσή τους.
Οι εσωτερικές μαθήτριες που είχαν καταγωγή από την Αίγυπτο, μεταμφιεσμένες σε ιθαγενείς Αιγύπτιες, αναπαρέστησαν σκηνές τής αιγυπτιακής ζωής, κάτι που προκάλεσε τον θαυμασμό των παρισταμένων. Γράφει η «Βραδυνή» «Το ωραιότερο κομμάτι τής βραδιάς ήταν οι σκηνές από την αιγυπτιακή ζωή, εκτελεσθείσαι υπό των δεσποινίδων Δανάης Σταυροπούλου, Αρετής Μαθιουδάκη, Καλλιόπης Τσούμπου, Κούλας Βαλανδρέου, Κούλας Μωράκη και Τίτας Ιωαννίδου. Όλες εσωτερικές από την Αίγυπτο, όλες ωραίες, χαριτωμένες. Οι σκηνές επαίχθησαν θαυμάσια. Θα μπορούσε να σταθεί το κομμάτι αυτό ως πρώτης τάξεως νούμερο σε θέατρο ποικιλιών. Η δεσποινίς Μαθιουδάκη εξόχως ωραία χανούμισσα, η δις Μωράκη ό,τι το χαριτωμένο. Αλλά δεν μπορούσε κανείς να ξεχωρίση, να συγκρίνη. Χαίρε Αλεξάνδρεια, με τα ωραία λουλούδια που μάς στέλνεις.».
Ο πόλεμος έχει τελειώσει και η ζωή στην Ελλάδα επανέρχεται στους παλιούς της ρυθμούς. Στα προπύλαια τού Αρσακείου Ψυχικού οι μικρές μαθήτριες, ντυμένες αποκριάτικα, ποζάρουν χαρούμενες στον φωτογραφικό φακό. (Αρχείο ΦΕ)
Η εφημερίδα παρατηρεί ακόμα ότι στις κωμικές σκηνές που παρουσιάστηκαν οι μαθήτριες έπιναν αληθινό τσάι και αληθινό κρασί (φυσικά νερωμένο) ακόμα και ο «διάνος» (γαλοπούλα) στο τραπέζι ήταν αληθινός. Τα κορίτσια έπαιζαν χωρίς υποβολέα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ως προς αυτό πρόλαβαν τον Σπύρο Μελά στο νεωτεριστικό του κίνημα. (Ο Σπύρος Μελάς, ο οποίος τότε ήταν Διευθυντής τού Εθνικού Θεάτρου, είχε θεσμοθετήσει πολλά νεωτεριστικά μέτρα).
Άλλες μεταμφιέσεις που ξεχώρισαν ήταν οι «Απάχησσες»: Ευγενία Ιωαννίδου, Ελένη Παπαζήση, Νόη Χρυσοχόου, Σοφία Πανταζοπούλου Μάχη Πρόφη από την Αλεξάνδρεια και η Κάππαρη, η οποία παρίστανε τη Ντάμα Κούπα.
Στις 9 το βράδυ τα καθίσματα αποσύρθηκαν αστραπιαία και όλη η αίθουσα γέμισε από τις εσωτερικές μαθήτριες. Έτσι άρχισε ο χορός «Εκτελούνται ευρωπαϊκοί χοροί και έπειτα ελληνικοί». Κατά τις 10 μ.μ. οι μαθήτριες δείπνησαν και έπειτα ο χορός συνεχίστηκε μόνο μέχρι τα μεσάνυχτα.
Το χαριτωμένο αυτό δημοσίευμα ρίχνει φως στις εκδηλώσεις ψυχαγωγίας που οργάνωνε το Σχολείο παράλληλα με τα μαθήματα και τις άλλες παιδαγωγικές εκδηλώσεις.
*Οι πληροφορίες προέρχονται από το δημοσίευμα τής Βραδυνής και το Αρχείο τής Φ.Ε.
Παναγιώτα Αν. Ατσαβέ
φιλόλογος – ιστορικός